Pages

Wednesday, August 25, 2010

kisra dan perempuan tua by la tahzan...

     Bazarjamhar, seorang lelaki yang bijaksana di Parsi berkata : " ada seorang nenek tua yang mempunyai seekor ayam betina yang diletakkan di dalam kandang yang berdekatan dengan istana Kisra. Pada suatu hari si nenek itu sedang musafir ke kampung lain. Sebelum bertolak,nenek itu berdoa " Wahai Tuhanku, aku serah dan amanahkan ayam betinaku ini kepada-Mu."
     Ketika si nenek tidak ada di tempat itu, Kisra berlaku zalim dengan menggusur kandang itu untuk perluasan istana dan taman kerajaan. Ayam yang ada di dalam kandang itu disembelih oleh para tentera dan kandangnya dirosak...
     Apabila si nenek kembali dari perjalanan itu,sekali lagi ia menadahkan kedua-dua tangannya ke langit sambil bermunajat " Wahai Tuhanku, aku tidak ada di sini ketika berlaku kejahatan itu, namun di mana Engkau ketika itu? " Allah pun memperlakukan nenek itu dengan adil dan membalas kezaliman Kisra itu. Kisra itu dibunuh oleh anaknya sendiri dengan sebilah pisau ketika sedang tidur di atas katil empuknya.
" bukankah Allah cukup melindungi hamba-hambaNya. Dan mereka mempertakuti kamu dengan ( sembahan-sembahan ) yang selain Allah. "
                                                                        -surah Az-Zumar, ayat 36-
Sekiranya kita menjadi orang terbaik di antara dua anak Adam yang berkata :
" demi sesungguhnya! Jika engkau hulurkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku tidak sekali-kali akan menghulurkan tanganku kepadamu untuk membunuhku.."
                                                                        -surah Al-Maidah, ayat 28-
Baginda Rasul bersabda, ertinya : " Jadilah engkau hamba yang dibunuh dan janganlah engkau menjadi hamba yang membunuh.."

"orang islam mempunyai prinsip, misi, dan masalah yang lebih mulia dari sekadar membalas dendam, membenci dan dengki "

No comments:

Post a Comment